Vervolg stage, Foz do Iguaçu en de amazone - Reisverslag uit Manaus, Brazilië van JessenaarBrazilie - WaarBenJij.nu Vervolg stage, Foz do Iguaçu en de amazone - Reisverslag uit Manaus, Brazilië van JessenaarBrazilie - WaarBenJij.nu

Vervolg stage, Foz do Iguaçu en de amazone

10 Juni 2014 | Brazilië, Manaus

Hallo daar!

Allereerst mijn excuses voor de lange tijd die er tussen mijn vorige verslag en deze zat, mijn laptop heeft het begeven en computers in hostels zijn allemaal zo sloom dat ik er niet meer aan toe gekomen ben een nieuw verslag te schrijven.

Toch wilde ik nog graag even de rest van mijn avonturen met jullie delen, dus bij deze! Op het moment van mijn vorige verslag was ik net begonnen met mijn stage in São Paulo. Hier ben ik in totaal vier weken geweest en heb ik ontzettend veel geleerd. Ik heb twee weken op de operatiekamer en de bevallingskamers gestaan, heel veel baby's geboren zien worden en ontzettend veel interessante operaties gezien. Al gauw kwam ik erachter dat er, ondanks dat São Paulo zo'n wereldstad is, een hoop verschillen zijn met de gezondheidszorg in Nederland. Vooral de technologieën hier lopen nog sterk achter en ook is het niet ongebruikelijk om 12 en 13 jarige kinderen zien te bevallen. Het ziekenhuis waar ik zat, Santa Casa, is een publiek ziekenhuis en dit was ook te merken. Veel daklozen en drugsverslaafden en er was weinig kennis over gezondheid en ziekte onder de gemiddelde patiënt. Er kwamen veel mensen uit andere delen van Brazilië naar dit ziekenhuis omdat daar nog minder faciliteiten zijn er er vaak ook gebrek is aan medicatie en andere behandelingen. Tijdens mijn stage mocht ik altijd het lichamelijk onderzoek doen, inclusief het speculum onderzoek en het toucheren. Dit was erg leerzaam.
Kortom, veel gezien en geleerd dus in vier weken tijd!

Verder in de avonden maar vooral de weekenden een beetje de stad leren kennen, het uitgaansleven is echt waanzinnig in São Paulo!
Ook heb ik besloten om nog een weekend trip naar Foz do Iguaçu te maken. Dit zijn de gigantische watervallen op de grens van Brazilië en Argentinië. Heel indrukwekkend om te zien! Ik ben de eerste dag naar het vogelpark en de watervallen aan de Braziliaanse zijde geweest. Deze zijde heeft vooral een prachtig panorama view over de watervallen. De volgende dag ben ik naar de Argentijnse zijde geweest. Aan deze kant kon je veel dichter bij de watervallen komen en ben ik zelfs met een boot onder de watervallen gaan varen. Wat een ervaring!
Op zondag wilde ik eigenlijk nog naar Paraguay, maar het regende zo hard en het was zo koud dat ik niet meer gegaan ben.

Vervolgens ben ik na mijn laatste week stage naar Manaus gevlogen. Een stad van ongeveer 2 miljoen mensen midden in de amazone. Toen ik aankwam merkte ik al meteen het verschil in cultuur en uiterlijk van de stad. Alle huizen waren in prachtige tropische kleuren geschilderd en overal op straat waren kraampjes en markten waar je allerlei lekkere amazone vruchten kon kopen. Ik vond de sfeer ontzettend goed in de stad, maar het was wel duidelijk dat het een stuk minder goed ontwikkeld was hier. De wegen waren met de bus een soort rollercoaster en de huizen waren vervallen. Ook merkte je in de stad weinig van het feit dat je midden in het grootste regenwoud ter wereld zit.

Na een paar leuke dagen in de stad ben ik op maandagochtend vroeg richting de jungle vertrokken. Na een bus/boottocht van 3 uur kwam ik aan bij mijn huis voor de komende dagen; een jungle lodge aan de rand van de rivier. De eerste dag moesten we meteen 's middags klaar staan om een nacht in de jungle door te gaan brengen; lange shirts en lange broeken aan en met liters aan anti-insecten spray op begonnen we aan de tour. De tour gidsen zochten een mooi stuk jungle uit en wij kregen een machete in onze handen gedrukt; of we even de jungle weg wilde kappen om een plek voor het huis vrij te maken. Ik had veel verwacht, maar niet dat we onze eigen huis midden in het regenwoud moesten bouwen. Met 35 graden was het afzien in onze lange broeken, maar uiteindelijk na een uur of 2 stond er een huisje. Ik zal de foto's gauw op facebook uploaden! We moesten allemaal onze hangmatten met klamboes ophangen en daar sliepen we in. Ik was die avond zo moe dat ik wonder boven wonder nog redelijk geslapen heb, maar midden in de nacht werd ik wel wakker van alle beesten die door het kamp aan het wandelen waren, best wel eng!
De rest van de dagen hebben we een hoop andere leuke activiteiten gedaan; piranha vissen (ik heb er ook een gevangen!), speervissen, kanoën door het ondergelopen woud, kaaiman spotten (en vasthouden!) hike's door de jungle en we hebben de lokale familie's bezocht. Allemaal heel leuk en interessant, veel beestjes gezien en genoten van het prachtige landschap en de meest indrukwekkende sterrenhemel die ik ooit heb gezien!

Na vier dagen in de jungle ben ik weer terug naar de stad gegaan en was ik helemaal gesloopt. 's Avonds nog met een vriendinnetje die ik eerder in Foz had ontmoet drankjes wezen doen en gezellig bijgekletst. Op mijn laatste dag ben ik nog naar een balletvoorstelling geweest in het Teatro Amazonas in Manaus, een prachtig oud opera huis.

Hierna begon mijn lange reis naar huis. Op vrijdagnacht vloog ik van Manaus terug naar Rio. In Rio had ik een overstaptijd van ongeveer 8 uur, dus ik dacht dat het wel een goed idee was om nog even drie uurtjes naar het strand te gaan. Echter bleek het verkeer hopelijk en ben ik halverwege weer omgekeerd. Ik werd nog bijna meegenomen door de politie omdat ik een sigaret op straat uitmaakte (dat mag blijkbaar niet) en ik had geen legitimatie bij mij omdat die op het vliegveld in een locker lag. Gelukkig mocht ik na heeel lief lachen en tien keer mijn excuses aanbieden toch weg.

Nu ben ik sinds zondagmiddag weer thuis! Het waren ontzettend gave twee maanden waar ik heel veel gezien heb, geleerd heb, hele leuke mensen ontmoet heb en de mooiste plekken bezocht heb. Ik wil in de toekomst nog veel meer gaan reizen en van de wereld gaan zien, maar voor nu ben ik toch ook wel weer heel blij om lekker thuis te zijn en mijn familie en vooral Maarten weer te zien! De volgende reis ga ik zeker samen met hem maken! :D