Vervolg Rio, trip naar het paradijs en start stage - Reisverslag uit Rio de Janeiro, Brazilië van JessenaarBrazilie - WaarBenJij.nu Vervolg Rio, trip naar het paradijs en start stage - Reisverslag uit Rio de Janeiro, Brazilië van JessenaarBrazilie - WaarBenJij.nu

Vervolg Rio, trip naar het paradijs en start stage

Door: Jesse

Blijf op de hoogte en volg

05 Mei 2014 | Brazilië, Rio de Janeiro

Hallo allemaal!

Maar weer eens een vervolg blog van mijn trip naar Brazilië. Na de laatste update ben ik van hostel verhuisd, ik ben naar een hostel meer centraal in Copacabana gegaan. Het was wel een leuk hostel, ook niet zo druk, maar wel leuke mensen ontmoet! De eerste dag belandde ik nog bijna midden in een demonstratie door mijn straat. Ik was even naar de supermarkt geweest en ineens hoorde ik allemaal mensen roepen en gillen en rende iedereen naar het balkon van het winkelcentrum. Toen ik ging kijken zag ik een hele stoet demonstranten voorbij komen met honderden politiemensen en militairen met getrokken wapens. Twee dagen hiervoor was er een lokaal bekende danser uit de Favela's dood gevonden. Hij was doodgeslagen door de politie, maar deze ontkennen dit en daarom waren er veel demonstraties aan de gang. De dag ervoor waren en zelfs drie mensen doodgeschoten door de politie tijdens de demonstratie, twee straten van mijn hostel af. Beetje onrustig dus. Gelukkig heb ik er verder niet veel van gemerkt.

De dag erna ben ik op een tour door een van de grootste Favela's van Zuid-Amerika geweest; Rocinha. De tour gids kwam zelf uit deze wijk en woonde hier nog steeds, dus hij kon er heel veel over vertellen. Alle mensen waren echt super aardig en ik begreep dat een deel van de opbrengsten van het geld voor de tour naar scholen voor de kinderen gaat, dus dat is wel een goed punt. 's Avonds ben ik met wat mensen uit geweest in Lapa, een van de bekendste uitgaanswijken in Rio. Iedereen stond op straat caipirinha's te drinken en overal was samba of de typische drums te horen, heel leuk. Wel was echt iedereen meeeega dronken en ook lagen er overal daklozen onder dozen te slapen. Viel me nog mee dat ik er niet over gestruikeld ben, met mijn lompheid haha.

Verder ben ik op een wat mooiere dag naar Jezus geweest, met een treintje helemaal omhoog door het woud, was een leuke rit! Jezus was niet heel bijzonder, maar het uitzicht was spectaculair! Ik heb er foto's van op facebook gezet. Was wel een beetje jammer dat ik in mijn eentje was, is toch niet zo leuk als je op dat moment met niemand kan genieten van het mooie uitzicht.. 's Avonds na Jezus ben ik met een groep van 10 man van het hostel een drankje gaan doen bij een van de strandtentjes. Ze wilden eigenlijk naar een bekende club, maar de entree was 100 reaal (zo'n 33 euro) en de rij was wel 40 meter lang, dus dat vonden ze een beetje te veel van het goede en daar was ik het wel mee eens. Alles is trouwens best duur hier, zowel de supermarkten als het uitgaan. Nederlandse prijzen of soms zelfs meer. Je kunt beter uit eten gaan, dat kost bijna net zoveel als zelf koken.

Op zondag ben ik met een meisje die ik in het hostel heb leren kennen naar de hippiemarkt in Ipanema geweest. 's Avonds zijn we naar een klein Samba barretje geweest, waar een stuk of 10 oude mannetjes met gitaren en zo muziek zaten te maken. Je kon niet naar binnen omdat het te klein was, dus iedereen stond buiten een beetje te dansen en kletsen, heel leuk.

Op maandagochtend ben ik heel vroeg naar met een busje aan mijn tripje naar Ilha Grande begonnen. Dit is een eiland op zo'n 150 km van Rio af en het staat bekend als het paradijs. Na twee uur in een busje en een uur op de boot kwam ik aan en inderdaad; er was niks gelogen over dit paradijs. Er mogen geen auto's op het eiland dus echt wegen zijn er niet. Zandpaden dienen als de hoofdwegen en er zijn ontelbare prachtige stranden. Het enige waar je bang voor hoeft te zijn is dat je niet op een mega krab gaat staan. Ik ben hier vier dagen geweest. Veel leuke mensen leren kennen, leuke feestje gehad en de prachtigste stranden, lagoons en natuur gezien. Ik ben wezen snorkelen in de blue lagoon en heb genoten van de witte zandstranden en wilde zee op het Lopes Mendes strand. Het waren vier heerlijke ontspannen dagen.

Op donderdagavond kwam ik weer terug in Rio. Op vrijdagmiddag vloog ik van het stadsvliegveld van Rio naar São Paulo. Ik ben nog nooit zo makkelijk door de douane gewandeld en binnen drie kwartier naar het opstijgen stond ik in São Paulo. Hier werd ik opgehaald door twee meisjes en zij brachten mij met de auto naar mijn appartement. Het appartement is van een jongen die in het Santa Casa ziekenhuis studeert. Ik heb mijn eigen kamertje en hij woont 5 minuten bij het ziekenhuis vandaan, super relaxed.

Zaterdag ben ik een beetje gaan wandelen door het centrum. Ik heb echt nog nooit zoveel daklozen gezien. Ze liggen ook echt overal, midden op straat, op pleinen, in bushokjes, onder en op bankjes, echt óveral. Maar goed, dat hoort er bij in een stad als deze. Na een wandelingetje en een bezoek aan de kathedraal Sé ben ik de metro ingestapt (met 100en voetbalsupporters, net Amsterdam) en ben ik met een meisje dat ik in Rio had ontmoet naar een markt geweest een hapje wezen eten in de buurt van Vila Magdalena, een stuk nettere en rijkere buurt. 's Avonds ben ik met mijn nieuwe huisgenoot wezen stappen rond de Rua Augusta. We belanden in een heel leuk rockcafé met allemaal gekke mensen, erg leuk!
Zondag was de jaarlijkse Gay Parade hier en ik kan jullie vertellen; de Gay Parade in Amsterdam is er niks bij. Overal waar je kijkt zie je shemales met blote tieten en iedereen staat uitgebreid midden op straat half te seksen. Ook was iedereen zo dronken dat ze het zich waarschijnlijk allemaal niet meer herinneren de volgende dag. Bijzondere ervaring om het zo maar te noemen..

Vandaag ben ik begonnen met de eerste dag van mij stage. Het ziekenhuis is echt heel erg mooi, een oud gotisch gebouw met een prachtige binnentuin en zelfs een hele kapel. Ik werd heel goed begeleid en mocht meteen ook het lichamelijk onderzoek doen. Ik heb al heel veel geleerd; zowel over de gynaecologie/mammacare als over het zorgsysteem in Brazilië. Hieraan merk je wel echt dat het nog een derde wereld land is. Mensen wachten gemiddeld 2 maanden op de uitslag van een scan of biopsie en het gebeurd dan ook regelmatig dat ze overlijden voordat de diagnose is gesteld. Ook de OK's zijn lang niet zo strikt en steriel als in Nederland, alle deuren staan gewoon open en je kan overal mee kijken en vragen stellen als je wilt. De artsen in opleiding hier werken minimaal 60 uur per week en ook ik moet elke dag om 7 uur aanwezig zijn.. Dat wordt wel even wennen.. Wel heb al meteen een aantal geboortes en operaties gezien en heel veel geleerd dus ik heb, ondanks de voor mij absurde tijden, wel heel veel zin in de komende weken!

Dat was het wel weer een beetje, het is wel weer een heel verhaal geworden zeg, sorry hiervoor. Zoals jullie kunnen lezen vermaak ik mij dus wel prima. Ik heb af en toe wel heimwee naar de veiligheid en schoonheid van Nederland, maar het is allemaal wel heel leerzaam en leuk geweest tot nog toe. Wel mis ik Maarten echt super erg en zou ik willen dat hij hier met mij kon zijn.. Maar gelukkig skypen en whatsappen we veel dus dat helpt wel een beetje. Ik ga in ieder geval nooit meer zonder hem op reis..!

Ik houd jullie weer op de hoogte over nieuwe ontwikkelingen!

Veel liefs!

  • 10 Mei 2014 - 15:09

    Hink Siegers (je Schoonvader):

    Wat leuk om deze blog van je te lezen en ik ben ook blij dat mij de link hebt toegestuurd. Ik baalde nogal van het feit dat ik niet even gedag heb kunnen zeggen, temeer omdat ik in de veronderstelling was dat je pas in juli zou gaan. Maar ja, we weten allemaal hoe Maarten communiceert. Dus.....
    Fijn om te weten dat het goed met je daar daar. Ach en over een paar weken ben je al weer terug. Maarten rekent hoe lang het nog duurt. Ik hoe kort...
    Hou me maar op de hoogte van je verdere avonturen daar. En ik geloof, dat tegen de tijd dat het WK begint je al weer zo'n beetje op de terugreis bent. Een dikke kus van je "schoonvader".

    Liefs

    Hink


  • 10 Mei 2014 - 15:50

    Sandra Hofstra:

    Wat fijn dat je het zo naar je zin hebt. In sao paulo zit je nu, wat een indrukwekkende stad he. Wij zijn er met ons huwelijksreis ook geweest. Wij waren erg onder de indruk. Helaas waren wij er maar 2 dagen. Meid geniet ervan en ik hoop snel weer een reisverslag te lezen. Werk ze en geniet van brazilie. Gr. Sandra.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Brazilië, Rio de Janeiro

Actief sinds 19 April 2014
Verslag gelezen: 291
Totaal aantal bezoekers 2521

Voorgaande reizen:

19 April 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: